Recensie The pink suit door Nicole Mary Kelby

Pink is not a colour it is an attitude – Miley Cyrus

The Pink SuitAls kleurcoach van Bloei!, met een hele kleine voorkeur voor roze, schrijf ik dolgraag een recensie voor the Pink Suit uitgegeven door uitgeverij Karmijn. Het idee om een aantal avonden te baden in een stukje historie, romantiek en waarheid verpakt in een roze omslag maken me al een beetje warm van binnen. Mooie vooruitzichten voor zomers zwoele avonden. Geheel passend in de stijl van het boek en de betekenis van de kleur roze.

“Alleen wie anders is, is onvervangbaar” – Coco Chanel

The Pink Suit een historische roman deels op waarheid gebaseerd

The Pink SuitNicole Mary Kelby heeft in deze roman gekozen voor een mix van een aantal bijzondere facetten uit de geschiedenis die je normaal gesproken niet met elkaar zou verbinden. De Franse Haute couture van Coco Chanel is de basis én inspiratiebron voor deze roman. Het verhaal gaat over de ontwikkelingen van de mode in de jaren 60 en over hoe mode niet langer enkel voor de Nouveau Riche beschikbaar bleef. Hoe een geheel nieuwe industrie ontstaat rondom namaakcouture in Amerika. Modeatelier Chez Ninon maakt er letterlijk en figuurlijk werk van.

Hoofdpersoon Kate heeft haar ziel en zaligheid verpand aan couture en haar hart aan een Ierse  slager. Een wereld van verschil. Lees hoe Kate opvalt en door haar passie in contact komt met Jackie Kennedy door the Pink Suit, een prachtig mantelpakje van speciaal geschoren bouclé . Het is het roze pakje dat the Wife draagt op de dag van de aanslag op haar man, een zwarte bladzijde in de geschiedenis.

“Elegantie is aangeboren. Het heeft niets te maken met goed gekleed zijn. Elegantie is onthouding” – Diana Vreeland

Je kunt de liefde voor schoonheid en mode voelen…

Het boek is met liefde samengesteld zoals je kunt zien aan de roze omslag en de bijzondere foto. Het maakt dat je het boek wilt pakken en doorbladeren. Je oog valt direct op de met quotes geïllustreerde hoofdstukken. Wat design en kleur, maar voornamelijk elegantie doet met je volgens grootheden uit de modewereld.

“Goed gekleed zijn is een beetje als verliefd zijn” – Oleq Cassini

Alles over Kleur over het roze van The Pink Suit

The Pink SuitKleur is meer dan je favoriete tint op de muur….een quote die ik vaak gebruik. Dit boek recenseren is daar een ware illustratie van. Stel dat dit boek groen was,of bruin of donkerblauw? Had het je dan geprikkeld? Had je er dan zin in gekregen om het te gaan lezen? Zeg eens eerlijk. Of laten we nog een voorbeeld nemen. Stel dat het pakje gewoon beige was geweest of bruin tweed? Zou er dan zo een mooi boek over zijn geschreven? Ik denk het niet!

Ik denk dat roze tot de verbeelding spreekt. Roze is de kleur van schoonheid, charme en van vrouwelijkheid. Van zoet, zacht en zin in lekker wegdromen. Het doet wat met je binnenkant en ofschoon de kwaliteiten van roze niet enkel rozengeur en maneschijn zijn, maakt het dit verhaal wel heel passend bij het beeld wat wij hebben van het leven van Jackie Kennedy en de wereld van Couture. Het beïnvloedt je, het gaat over de verbazingwekkende invloed van kleur.

Over welke kleur met een bepalende geschiedenis zou jij wel een boek willen lezen of schrijven?

Facebook
Pinterest